25 lutego 2025 12:51 | Aktualności
21 lutego obchodziliśmy Dzień Języka Ojczystego. To wyjątkowe święto ma nam przypomnieć, że powinniśmy chronić i szanować narodowe języki. Z tej okazji nasi uczniowie uczestniczyli w zajęciach promujących poprawne posługiwanie się polszczyzną. Część warsztatów wymagała uważności i nieco wiedzy, a część miała żartobliwy charakter i sprawiła uczestnikom sporo frajdy.
Czwartoklasiści ułożyli językowe puzzle i rozwiązali test z zastosowaniem głosek ą i ę.I jako pierwsi zmierzyli się z językowymi łamańcami. Myślicie, że tak łatwo przeczytać tekst naszpikowany głoskami sz, ż, cz? Próbujcie:
Żaba warzy żuru gar,
a pod garem drżący żar.
Uczniowie klasy VI obejrzeli zabawny filmik z serii Błyskawiczne dzieje polszczyzny. Później rozwiązywali rebusy i quizy językowe, a chętni próbowali poprawnie i w szybkim tempie przeczytać takie oto rymowanki:
W krzakach rzekł do trznadla trznadel:
Możesz mi pożyczyć szpadel?
Kilka dni przed Dniem Języka Ojczystego siódmoklasiści tropili Perełki polszczyznowe prosto z ulicy i sami stwierdzili, że od widoku rażących błędów językowych bolały ich oczy. Później uczniowie klas VII i VII poznali poprawne formy wielu polskich wyrazów i zwrotów. W cudzysłowie czy w cudzysłowiu? Perfumy czy perfuma? Te wątpliwości rozwiała autorka filmu 50 błędów językowych. Następnie uczniowie zmierzyli się z zadaniem polegającym na poprawieniu błędnie sformułowanych związków frazeologicznych.
Oczywiście, wszystkie klasy poznają swój język ojczysty na lekcjach. Niedawno czwartoklasiści omawiali reguły pisowni wyrazów z –ówka i –ówna. W klasie siódmej zajmujemy się słowotwórstwem. Zaś w klasie ósmej analizujemy „Quo vadis” autorstwa jednego z mistrzów polskiego języka. O jego talencie tak pisał Bolesław Prus: „Gdyby Sienkiewicz wziął na temat swoich pism (…)nie tylko wojnę kozacką, ale nawet kawałek cegły, jeszcze wywołałby wrażenie i był rozchwytywany”.
Obchodom Dnia Języka Ojczystego towarzyszy również tematyczna gazetka ścienna. Zachęcamy do zapoznania się z jej treścią i zabawy przy czytaniu językowych łamańców.